Jag orkar inte bry mig om världen – men gärna vädret

Vart är vi på väg? Ja, inte fan vet jag… På Spåret är slut för denna gång, mer än ett halvår till nästa avsnitt. Tur att man har Mello att förlita sig på. Storm och motvind över hela världen – jag som trodde det bara fanns i Lund… I jämförelse med DN:s Croneman har jag inte så mycket plats i mitt liv för negativitet, inte heller för Schulmans frånvända verklighet – men framförallt har jag inte plats i mitt liv för alla liv i världen. 

Frågor och svar om Sveriges försvar

Alla har vi en uppfattning om vad krig är. Kanske har vi en mor- eller farförälder som upplevt eller deltagit i ett krig, kanske har vi sett filmer som Okänd soldat eller läst böcker som På västfronten intet nytt, eller lyssnat på musik om Vietnamkriget. Kanske följde vi nyhetsrapporteringen om inbördeskriget i Syrien, eller följer de pågående konflikterna i Ukraina och Levanten. Kanske har vi vänner eller bekanta som flytt en väpnad konflikt från en annan del av världen. Men tanken har nog slagit oss alla på sistone i olika omfattning: Vad händer om det blir krig här? 

Är inte allt mer rött nu?

Det kan inte bara vara jag och de två och en halv andra bekanta som känner det i luften, smaken och under tummen. Som allt annat började spaningen helt nyktert (i danska mått – 0,4 promille) vid Lunds stolthet och skamkalla Kebab- & Falafeltime. En vanlig dag bland vänner ska vi alla bita in i den största trygghet Lund har att erbjuda: billig falafel. Tänk att en sekund kan ändra alla kommande stunder, hur en smak kan sitta kvar som bakisångesten och hur ett förändrat recept kan öppna upp våra ögon. Håll i hatten nu – K&F-Time har sweet chilisås i sin stolthet.
Var är min stora kärlek: blandsåsen? 

Få svar på EU-kvällen

Det är måndag den 23 september och det är EU-kväll hos studentafton. Temat är teknologi, tullar och tillit. I AF-borgens lilla sal sitter cirka 150 personer tätt intill varandra. Lamporna släcks och videon rullar. Stämningen är ovanligt intim och förväntansfull. Alla vet att det politiska klimatet har genomgått enorma förändringar, och i luften hänger den otåliga frågan: Kommer vi att få några svar ikväll? 

En kväll med Gudrun Schyman och hoppet!

Vi har alla hört talas om Gudrun Schyman. För vår generation var det nog ett av det första politiskt relaterade namnet man lärde sig, likställt med Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf. Vare sig det var genom att driva jämställdhetsfrågan eller bränna tusenlappar har Schyman varit i folkmun länge. Och i onsdags besökte hon Café Aten för att samtala inför en målgrupp som jag nu i efterhand anser var exakt den som behövde adresseras av den forna partiledaren.

”För publiken inte politiken” – En Studentafton om public service med SR:s VD

Grand Hotels utsirade portar. Tjocka mattor och blanka ytor. Ett förvånansvärt ungt klientel denna torsdagskväll i mars. Det är vad som möter mig på väg till denna Studentafton som ska behandla rollen som public service har i rådande tider. Inledningsvis presenterar sig moderatorn Heidi Avellan och Sveriges Radios VD Cilla Benkö. Salen värms upp med prat om fest och strategimöten innan definitionen av public service tacklas.