Jag öppnar kommentarsfältet på Kim Kardashians bild från Metgalan och den nya gamla trenden är ett faktum – 90-talets ”Heroin chic” är tillbaka.
Foto: Pixabay
Stilen har som mål att efterlikna precis det som namnet insinuerar – missbrukarutseendet – och med det den utmärglade kroppen. Kim Kardashian, influencern som tidigare varit känd för sina kurvor har nu genomgått en drastisk viktminskning för att få plats i Marilyn Monroes gamla klänning. 2010-talets trendsättande kurvor är passé och media gastar och gapar om Kims nya look. Det viskas om diabetesmedicinen ”Ozempic” och snart lägger media märke till 90- och 00-talets återkomst. Implantaten och ”Brasilian Butt Lifts” är ute och de trendigt lågmidjade byxorna kräver konkava magar. Kroppspositivitetsrörelsen kan dra åt skogen och lämna plats åt 2020-talets nya era. Knarkarlooken är ett faktum.
”Heroin chic” anammar den verkligt ovårdade looken med minimalt smink. Denna återupplivade trend har på ett makabert sätt kombineras med den växande ”selfcare”- och ”selflove” rörelsen som även den uppmuntrar till minimal användning av kosmetika. Det viktiga är att visa ett ”verkligt” ansikte. Men verkligheten kan alltid justeras. ”Naturligt” smink är på ingång och som aldrig förr trycks hudvårdsprodukter upp i våra ansikten. Det viktiga är inte att täcka dina brister utan att hitta din naturliga inneboende skönhet. Här, varsågod. Vår hudkräm löser alla dina problem. Du kommer att se ut precis som den airbrushade fotomodellen. Alla dina oattraktiva drag och alla dina problem kommer att försvinna. Vi lovar. Vad då du har inte råd? Du borde skämmas. Du tar inte hand om dig själv. Inte konstigt att du ser ut sådär.
Den allmänna attityden kring kosmetika och kroppsideal har förändrats och reglerna kring skönhet i samband med detta. Skönhet är inte längre för gemene man, utan för eliten. Att klyftan mellan rika och fattiga växer speglar utvecklingen. Plötsligt måste du ha råd med skamligt dyra hudvårdsprocedurer och en personlig dermatolog för att vara vacker. För om du applicerar lager av smink, då är du fake. Du måste älska dig själv – men helst ska du vara vacker om du ska skylta med det. En välbärgad kändis har till skillnad från vardagsmänniskan råd med regelbundna Ozempic-doser och om det blir ont om medicinen för de diabetiker som behöver den – ja det är väl någon annans problem?
Skönhetsindustrins nya budskap handlar på ytan om att älska sig själv genom ”selfcare”, hälsorutiner och en självaccepterande naturlig look. Under ytan däremot handlar det som det alltid har gjort, om att tjäna pengar på ett oåtkomligt ideal som reserverats endast för välbärgade kändisar som vill sälja sin hudvårdskräm. Det som benämns ”hälsosamt” dikteras av den nuvarande trenden vare sig det är kurvor eller ”Heroin chic”. Och huruvida du uppnår den smala looken via livsstil eller Ozempic spelar ingen roll. Det viktiga är inte att du lever hälsosamt och mår bra, utan att du ser ut som att du gör det. Och det är det enda som spelar roll. ”Natural beauty” är inget mindre än skönhetsindustrins senaste lögn.
Panorama är en politiskt och religiöst obunden studenttidning och de eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna
Ella Westling, Skribent