Tisdagkvällen den 26 januari var det dags för terminens första föredrag, tillika novischföredraget vt 2010. LUPEF gästades av Johan Folin, som via sin blogg fått erfara hur man kan tacklas med företag via sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar.

Folin började med att sammanfatta olika plattformer för kommunikation via internet, för att förklara vad sociala medier är, och betydelsen av dessa. De fördelar som finns med sociala medier är enligt Johan att man kan filtrera sin information, både den som vill delge något och den som vill ta reda på något: det är betydligt enklare att söka upp en specifik blogg och läsa om det man är intresserad av än att läsa en dagstidning som är fylld av information om flera olika områden. Med hjälp av sociala medier når man som privatperson ut med information till många snabbt och enkelt vilket leder till ökad yttrandefrihet samt det Folin främst skulle prata om senare: stärkt konsumentmakt.

Folin ville nämligen berätta om en händelse från sitt eget liv där han insåg vilken konsumentmakt man har som bloggare. I september 2009 skulle hans dåvarande flickvän sälja sitt radhus och hade därför kontaktat mäklarfirman Husera. Dessa gjorde dock ett antal formella fel, vilket inte hans dåvarande flickvän alls blev nöjd med och gick till mäklaren för att klaga. Bemötandet hon fick var dock inte alls det önskvärda, och under diskussionen mellan henne och mäklaren så började Folin, som också deltog, spela in samtalet med hjälp av sin mobiltelefon. Detta publicerade han sedan på sin blogg, tillsammans med en förklarande text. Det dröjde inte länge förens mäklaren hörde av sig och bad Folin att ta bort inlägget plus inspelningen. När Folin inte gjorde det hörde Mäklarsamfundet av sig med hot om polisanmälan ifall han inte tog bort det. Folin vägrade detta och gjorde istället ett youtube-klipp. Han översatte en scen ur Braveheart som Folin har översatt för att passa situation mellan honom och Mäklarsamfundet. Han publicerade detta klipp på sin blogg och gjorde reklam för den på sin facebook och twitter – vilket inom ett par dagar resulterade i 8000 läsare! Tidigare hade han ca 200 läsare/dag så det var en rejäl ökning. När det fick sådant gehör bad Mäklarsamfundet om ursäkt och förklarade att de inte tänkte polisanmälan honom längre – ett bra exempel på socaila mediers potential att utöva konsumentmakt.

Inspelningarna och Johan Folins blogg hittar ni på folin.nu/blog.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=VVeY75o_Z24&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x234900&color2=0x4e9e00]

av Lovisa Gunnarson


2 kommentarer

Kommentarer är stängda.