Texten är ett utdrag ur Panorama #32: OK Boomer – generationsklyftor, skillnader och förändring.
På snabbtåget upp till Stockholm från Lund en sen fredag eftermiddag så sneglar jag in raden bredvid mig. Där ser jag att tre tjejer i tidig tonårsålder sitter och dansar framför en iPhone-kamera. De håller på att filma olika trendiga utmaningar och virala danser (exempelvis ”The Whoa” som går ut på att dansaren gör en snabb, liten cirkulär rörelse med knytnävarna och lutar sig i en frysposition när det kommer ett beat drop i låten), som de senare troligtvis ska publicera på TikTok, i hopp om att det ska hamna på appens viktigaste flöde: #foryou–sidan.
När jag sitter där och ser på tjejerna bredvid mig tänker jag instinktivt: “Oj, det där är lite cringe – vem filmar sig själv på tåget?”. Men jag tänker också att jag inte riktigt förstår mig på vad det är de håller på med. Vad är det som är kul med det där? Det kanske är ett tecken på att det är dags för min generation att känna sig gamla och inte förstå sig på den yngre generationen.
Det är ingen tvekan om att sociala medier har blivit en stor del av våra dagliga liv. Nu är det mycket enklare än förut att dela med sig av information och samtala med människor runt om i världen. Det har även gett upphov till att olika trender, memes och virala skämt får snabb spridning. Men ibland känns det som att man själv inte riktigt hänger med i svängarna.
Vad är det som är så underhållande med att titta på människor som filmar sig själva när de tvättar håret med lila schampo för att se om det blir blondare efter en tvätt? Varför har Peppa Pig blivit en meme och vad är grejen med “VSCO girls”? Många frågor uppstår men få besvaras.
Ett enkelt svar på dessa frågor är att det är precis såhär trender fungerar. De träder in i våra liv i cyklar och återvinns varje generation. Det går att dra vissa tydliga liknelser mellan vad som är trendigt på sociala medier idag med vad som var hett för tio år sedan. ”Harlem Shake”, ”Salt and Ice Challenge” och ”The Cinnamon Challenge” är bara ett urval av de danstrender och utmaningar som var populära för snart tio år sedan. På den tiden kändes uppkomsten av dessa utmaningar nästan som en självklarhet för min generation, men de som var äldre än mig tyckte förmodligen att det vi höll på med var konstigt, på samma sätt jag kan tycka att vissa trender på sociala medier idag är märkvärdiga.
Dock skiljer det sig nog en del från hur min generation ser på dessa trender i jämförelse med hur en person från Boomer-generationen avläser dem. Äldre personer kanske har en tendens att sortera in allt från ”Harlem Shake” till de virala utmaningarna på TikTok i samma kategori. För vår generation är det däremot enklare att uppfatta en skillnad mellan de olika trender som kommit och gått under det senaste decenniet. Den största skillnaden, och en av anledningarna till att jag känner mig gammal, är just kanske att det inte är vi som är med och utformar de nya trenderna.
Trots allt detta har jag själv blivit beroende av TikTok och har inte mycket att säga till mitt försvar – det är ju så kul att försöka hänga med i svängarna! Att min genomsnittliga skärmtid på TikTok är ungefär två timmar per dag är inte något jag är särskilt stolt över. Trots att jag inte riktigt fattar varför vissa trender blir virala så fastnar jag ändå lätt i en ”mindless-scrolling”-fas där jag spenderar timmar på att kolla på meningslösa videos innan läggdags. Vi ska därför inte klandra den yngre generationen för vad de håller på med, för vi har en gång i tiden varit i samma situation och ibland är det faktiskt rätt underhållande.
För det finns ändå något roande med att kolla på dumma videos på internet, oavsett om man förstår meningen med dem eller inte. Det är bara att acceptera att sin egen generation håller på att bli äldre (och förhoppningsvis mer mogen som en följd av det…) och att de som är yngre än sig själv håller på med lika dumma och fåniga grejer som man själv gjorde i de tidiga tonåren. Om några år är det väl deras tur att inte förstå sig på de yngre generationerna. Det kanske är universums cykel – nya generationer är dumma, obegripliga och ibland… väldigt underhållande.
Panorama är en politiskt och religiöst obunden studenttidning och de eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mimmi Shen, skribent