Bild: Benjamin Trösch/unsplash

Varför är det så att… alla hatar Skånetrafiken?

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och är förmodligen en av Sveriges mest otacksamma organisation. När kommunaltrafiken är en så stor del av många människors vardag är det lätt att minnas när det går dåligt. I min vardag i Skånetrafiken upplever jag motsatsen, och undrar ofta varför fler inte älskar Skånetrafiken. 

Det finns nog inget mer otacksamt jobb än att jobba inom Skånetrafikens kundtjänst. Bakom denna tes har jag absolut ingen fakta mer än en känsla av att det inte finns så många som uppskattar när arbetet funkar bra och vill ge beröm. Tvärtom tror jag dock många är väldigt benägna att kontakta kundtjänsten när allt går fel. Förseningar, ban- och vägarbeten, förlorat gods, höjda biljettpriser, otrevlig personal, ja listan kan nog göras lång i anledningar att kontakta förvaltningen som gör sitt bästa för att vår vardag ska gå ihop. Det finns nog heller inte många enkätundersökningar som innehåller klagomål som Skånetrafikens. Bakom denna tes finns ännu en gång ingen fakta mer än en känsla om att folk har mycket lättare till att klaga, än att berömma. Det finns säkert något mänskligt i det, hur vi minns och uppmärksammar när det blir fel, medan vi inte tänker på alla de gånger det går helt rätt. Trots det tycker jag det finns något väldigt sorgligt i hur kommunaltrafiken, speciellt här i Skåne, är så oerhört hatad. För jag känner faktiskt helt tvärtom. 

Jag är uppvuxen i Stockholm och har en orimlig kärlek för stadens tunnelbana. När jag var yngre fick jag för mig att jag ville se varenda station på exakt alla linjer. Detta gjorde jag till verklighet under en dag där jag åkte till varenda station, gick av, såg mig omkring och åkte vidare. I leken kategorier där tunnelbanestationer är den valda kategorin finns det ingen som slår mig. En riktig konstig kärlek, speciellt eftersom det inte finns särskilt många som skulle hålla med mig. De svettiga, smutsiga och ofta sena tågen stör nog fler än vad de uppskattas av. Numera när jag bor i Malmö har denna kärlek omdirigerats till Skånetrafiken och i en jämförelse av de två instanserna, finns det ännu mer anledningar att älska kommunaltrafiken här i Skåne.

Kommunaltrafik går under regionalt ansvar och i Stockholm är trafiken anbudsupphandlad och drivs av MTR. Denna process fungerar på liknande sätt även i Skåne, men skillnaden är mellan de företag som faktiskt fått ansvaren. MTR är ett företag baserat i Hong Kong och vann anbudet i Stockholms region genom att ge det lägsta anbudet, dvs att de kan bedriva trafiken till den lägsta kostnaden av alla företag som ansökte. Även fast det låter bra att få ett företag till en låg kostnad så krävs det inte särskilt mycket tankekraft att förstå att det kanske inte är den mest hållbara taktiken. Lyckas MTR bedriva trafiken till en lägre kostnad än de pengar de tilldelas av regionen går vinsten till företaget. Inom Skånetrafiken går alla dessa pengar tillbaka till det som de är ämnade för, nämligen trafiken. Trots att det är politiska beslut att exempelvis höja biljettpriser, känns ändå slutresultatet i detta kretslopp som två väldigt skilda politiska tillvägagångssätt i de två städerna. Och jag är glad att mina biljettpengar går till Skånetrafikens kretslopp.

Inom Skånetrafiken samarbetar flera aktörer för att köra den kommunaltrafik som regionens invånare åker varje dag. Jag älskar pågatågen för deras tysta rum, där stjärnor i taket lyser upp som på ett lekland. Jag älskar el-stadsbussarna som ser ut som spårvagnar, för trots att det förmodligen är en orimlig kostnad nu, så vittnar de som Skånetrafikens stora hållbarhetsansvar. Jag älskar Lund-Malmö bussarna för att chaufförerna alltid vrider stolarna mot påstigande passagerare och hälsar varenda en välkommen. Och jag måste också säga att jag älskade den gamla kontrollant-damen på tåget som på bred skånska skrattande sa åt en ung kille som hade glömt köpa biljett att han får “tänka på det nästa gång”. Jag är nämligen övertygad om att samma möte inte hade låtit likadant i Stockholm. Det är en annan jargong i Skåne överhuvudtaget, men detta märks tydligt i förvaltningen Skånetrafiken. 

Självklart är det irriterande med förseningar, ban- och vägarbeten, förlorat gods, höjda biljettpriser och otrevlig personal. I en jämförelse mellan kommunaltrafiken i Stockholm och Skåne är skillnaden i mina erfarenheter stora, och det har fått mig att inse hur fantastiskt Skånetrafiken är. Det är en sådan förvaltning som vi är många som tar för givet, men som få kommer ihåg att uppskatta. Nästa gång Skånetrafiken ger ut en enkätundersökning ska jag komma ihåg just denna uppskattning. Nästa gång jag måste kontakta kundtjänsten ska jag komma ihåg att inte bara klaga. Nästa gång någon hatar på Skånetrafiken ska jag ifrågasätta det, för jag undrar verkligen: varför är det så att alla hatar Skånetrafiken?


Panorama är en politiskt och religiöst obunden studenttidning och de eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Moa Paloviita Nilsson, Skribent

Kategorier: Krönikor