Människor som känner mig är väl medvetna om min kärlek till den amerikanske musikern Bruce Springsteen. Här om veckan kom Bruce ut med sitt 17:e studioalbum och återigen är det ett album speglat av sin samtid. Likt så många gånger förr gör Bruce ett högst politiskt album och tonen den här gången kan mycket väl vara hårdare än i något av hans tidigare verk.

Av: Fredrik Sundqvist

År 2009 släppte Bruce albumet Working on a dream, det var ett album om hopp och tro på framtiden, som speglades av Barack Obamas budskap om Change. Hans nya album, Wrecking Ball, är dess raka motsats. Här är Springsteen arg och i sina texter går han till hårt angrepp mot den ökande arbetslösheten och spar inte på krutet när han anklagar såväl bankernas girighet som politikers feghet för samhällets förfall.

Låten som kom att ge albumet dess namn släpptes för ungefär ett och ett halvt år sedan. Den 4 januari 2010 inleddes rivningsarbetet av Giant Stadium i New Jersey. De allra sista evenemangen på arenan kom att bli fyra fullsatta konserter med Bruce Springsteen and The E Street Band, som alla kom att inledas med denna då nyskrivna låt. Låten är i hög grad en metafor där Wrecking Ball inte enbart betyder den stora kula som brukar slungas mot hus som skall rivas utan den syftar även på förstörelse av ett samhälle och en växande desperation bland befolkningen, en rivningskula som slår sönder en hel nation.

Bruce har tidigare skrivit låtar där han använder sig av ironi för att framhäva politisk kritik. Det kanske kändaste exemplet är den klassiska låten Born in the USA där Bruce genom ironi går till hårt angrepp mot USA:s utrikespolitik i generella ordalag och i synnerhet mot dess politik i Vietnam, ni kan läsa mer om detta i Panoramas senaste pappersnummer. Politisk kritik genom ironi ägnar sig Bruce åt även på sitt nya album, kanske främst illustrerat av We Take Care of Our Own, albumets första låt, som ifrågasätter hur Amerika tar hand om samhällets svaga och mest utsatta, framförallt landets brist på en ordentlig arbetslöshetsersättning och sjukvårdssystem.

Wrecking Ball är ett svidande kritiskt album där Bruce Springsteen inte bara nedsablar banker och politiker utan han går även till angrepp mot det som av många konservativa amerikaner anses vara amerikansk kultur. Han anser att staten skall ta en tydligare roll i välfärdspolitiken vilket de konservativa anser europeiskt och därmed i sammanhanget dåligt. Bruce är inte rädd för att gå mot den politiska strömmen utan står upp för det han tror på och göra sin röst hörd, precis som han alltid gjort. Detta är en av de största anledningarna till hans framgångar utanför USA.

Med Wrecking Ball vill Bruce Springsteen framförallt få utlopp för sin frustration över vad som sker i dagens kristider. Som han sjunger i Death to my Hometown, albumets kanske allra mest vredesfyllda låt:

“They destroyed our families’ factories and they took our homes / They left our bodies on the planks, the vultures picked our bones.”

av: Fredrik Sundqvist