Illustration av Nina Morby
“The medium is the message”. Medieforskaren Marshall McLuhan konstaterade tidigt att plattformen ett budskap använder är mer intressant än budskapet i sig. Netflix får mycket ros för sina serier men intresset för företaget tar ofta slut där. Bortom serier och filmer finns fler skrämmande historier att berätta.
Netflix är ett av världens största mediaföretag, och det sägs att företaget står för 15 % av all aktivitet på Internet. Den senaste succéen “Roma” är tippad till storslam på Oscarsgalan om en månad. Det är första gången en film från en streamingtjänst överhuvudtaget är nominerad. Filmen har redan vunnit en Golden Globe för bästa regi och nu satsar Netflix 20 miljoner dollar på en kampanj för att Roma ska vinna Oscar-statyetten.
Ett av Netflix framgångsrecept har varit att aktivt använda skådespelare från grupper man sällan annars ser i stora produktioner. Det har hetat att Netflix inte bara gör serie med svarta, de gör även serier om svarta. Dels ett marknadsmässigt lyckat drag, men också ett steg för ett mer representativt medielandskap i USA. Ett företag av Netflix storlek har stort inflytande på vår tid, våra vanor och våra värderingar. Netflix vet sin makt och agerar därefter.
I och med att Netflix fortsätter lägga världen under sina fötter förbereder sig företaget också för en ny publik. Allt större del av intäkterna beräknas komma från nya marknader; från Ryssland, Indien och snart Kina – länder där konsumenterna anses ha annorlunda värderingar i till exempel HBTQ-och kvinnofrågor. Då passar sig inte med serier med liberal sexsyn eller bred etnisk representation. Ett avsnitt i komikern Hasan Minhajs serie “Patriot Act” togs bort eftersom att det innehöll ett skämt om mordet på den den saudiske journalisten Jamal Khashoggi, utfört av den saudiska regimen. Saudiarabien menade att skämtets innehåll gick emot en lag om religiösa och moraliska värderingar; en lag som enligt Amnesty International används för att tysta bloggare och regimkritiker. Netflix bockade och drog tillbaka avsnittet.
Netflix är medvetna om sin makt. Den amerikanska kulturen har länge varit – och kommer inom överskådlig framtid vara – den dominerande kulturen i världen och mycket tyder på att det är Netflix som i framtiden kommer att bära facklan. Netflix är en fantastisk plattform som skulle kunna vara en del av att sprida liberala värderingar till Ryssland, Kina och Saudiarabien. Dessvärre tyder mycket på att företaget snarare kommer fungera som dörrmatta åt världens strängaste regimer. I takt med att Netflix växer, växer också möjligheterna för att sätta hårt mot hårt och distribuera innehåll som också kritiserar makten – inte går dess ärenden.
Netflix har gjort mycket för allmän representation och man har bättre förutsättningar än någon annan att fortsätta med just detta. Men hyllningarna måste upphöra så länge Netflix går i maktens koppel.
Panorama är en politiskt och religiöst obunden studenttidning och de eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jack Holm, skribent